Weekendul trecut a avut loc, la Constanța, evenimentul de start al programului #ComeandSEAus, program care face parte din proiectul Constanța – capitală a tineretului din România, pentru 2021-2022.

Ce înseamnă Capitala Tineretului din România?

Capitala Tineretului din România este un program-cadru de tineret, creat la nivel național, ce funcționează pe principii similare cu cele ale Capitalei Europene a Tineretului (European Youth Capital – www.europeanyouthcapital.org). Programul le permite organizațiilor de și pentru tineret să promoveze temele importante pentru categoria socială pe care o reprezintă și ajută autoritățile locale să-i identifice problemele și să atragă investiții publice și private pentru rezolvarea acestora și dezvoltarea ecosistemelor de sprijin. – găsiți detalii aici.

Ăsta este genul de acțiune care mi-ar fi plăcut să se întâmple prin anii 2000, când eram în liceu și aș fi putut să fiu parte activă din proiect, să îmi consum energia și să iau cunoștințe și experiență în schimb. Am avut anii mei de ong în Brăila, dar nu a fost nimic de anvergura unui asemenea proiect.

Revenind la Capitala Tineretului, e important de spus că programul se derulează din 2016 încoace și pare destul de ofertant pentru orașele din România, dacă ne uităm în spate la candidaturile care au fost de-a lungul anilor și la ce orașe s-au bătut pentru acest titlu. Pe lângă asta, are ca fundament niște politici destul de sănătoase și zdravene care se referă la tineret, importanța lui, integrarea și dezvoltarea tinerilor pentru a ne asigura că avem și viitor, nu doar prezent și trecut.

Astfel, anual, un oraș din România primește, în urma unui concurs de concepte, titlul de „Capitala Tineretului” și este sprijinit financiar, respectiv prin formare și consultanță, în pregătirea și implementarea inițiativelor din dosarul de candidatură. „Capitala Tineretului din România” a fost lansat în anul 2016, iar primul oraș din România care a purtat acest titlu a fost Timișoara, urmat de Bacău, Baia Mare, Iași, iar acum titlul este la Constanța.

Capitala Tineretului din România, crearea și gestionarea contextului de existență al acesteia, sunt asigurate de Comisia de Guvernanță a titlului de Capitala Tineretului din România. Partenerii implicați în această comisie sunt Consiliul Tineretului din România, Federația Tinerilor din Cluj, Grupul PONT și Banca Comercială Română.

Ca fundament, că am zis de fundamente sănătoare, Capitala Tineretului din România poate deveni un instrument de mobilizare a resurselor locale existente, care să asigure o mai bună dezvoltare economică și socială, bazată pe nevoile și obiectivele reale ale tinerilor. Și să se poată realiza lucrul ăsta cu participarea voluntară și activă a tinerilor, ascultându-i și văzând ce își doresc și ce nevoi concrete au. Nu e lucru puțin, dimpotrivă.

Impactul până în prezent:

• Timișoara a devenit un epicentru recunoscut la nivel european prin centrul său de tineret

• Bacău și-a început resetarea relației sale cu tinerii într-o viziune pentru 2030 și o strategie pe termen mediu

• Baia Mare a ajuns în finala competiției pentru Capitala Europeană a Tineretului 2022

• Iași a fost alegerea Papei pentru întâlnirea cu tinerii pentru că orașul purta titlul național în data de 1 iunie, data vizitei

Fiecare oraș care primește acest titlu are oportunitatea de a dezvolta un program cadru amplu, care vizează dezvoltarea urbană prin participarea tinerilor, capitalele realizând proiecte din ce în mai profesioniste, abordând noi teme de interes pentru tineri și încurajând dezvoltarea de idei noi și inovatoare.

Accentul este pus pe importanța incluziunii tinerilor, implicarea comunității locale în procesul decizional, dar și pe responsabilizarea tinerilor și implicarea activă a acestora pentru dezvoltarea societății în care trăiesc.

Ceea ce mi se pare foarte cool, pentru că le dai un sens tinerilor, îi implici, îi pui să gândească, îi expui proiectelor și unor eforturi susținute, cumva, îi pregătești mai bine pentru viitor.

BCR este compania care a crezut în acest program încă de la început, l-au susținut încă din primul an și, practic, au pus bazele unui proiect foarte mișto pentru tineri. Poate în viitor vom vedea mai multe companii si branduri care să se implice în inițiative de genul ăsta.