Am avut o discuție cu cineva care voia un pic de consultanță în zona de online/social media. Voia să crească un brand personal, să atingă mai ușor un public țintă pe care îl vâna.

Ei bine hai să spunem câteva lucruri care cred că ne-au scăpat până acum, bănuind că detaliile astea sunt știute de toată lumea.

Prezența pe internet a unei companii care vrea să obțină rezultate costă.

Dacă vrei să îl folosești facebook pentru altceva decât pentru profilul personal și chating, te costă. Mesajele tale, de pe pagină, sunt afișate organic ( adică gratuit) pe baza unui algoritm.  Care algoritm afișează organic mesajul tău la doar vreo 1% din oamenii care ți-au dat like. Dacă acel 1% e real, deși nu cred că mai este de câțiva ani.

Pentru restul există ad-uri. Adică reclame.

În care trebuie să bagi bani. În funcție de obiectivele setate, bugetul poate fi mai mare sau mai mic..

Ideea că e ieftin sau gratis pe internet a început să pice de mult, de câțiva ani. Spre 10, dacă nu mai bine de 10. Pentru că, ai următoarele costuri:

  • te costă banii pe care îi bagi în facebook/google / publisheri locali
  • te costă un om care să le facă profi pe cele de mai sus, fie o agenție
  • te costă un site/blog bine făcut
  • te costă o persoană care să îți facă o strategie
  • te costă un fotograf
  • te costă un pic de PR.
  • te costă un designer bun, ca să nu ieși cu materiale făcute în paint sau în gimp, de omul care face și ad-uri, livrează și comenzi și bagă și contabilitate în weekend.
  • te costă dacă vrei să lucrezi cu influenceri, că ai văzut că e la modă acum
  • te costă să fii pe tiktok și ai nevoie de niște video-uri de promovare

Și toate astea de mai sus pentru a exista cum trebuie pe net și a avea o prezență decentă online.

Cât? Cât trebuie. Nu milioane, nu sute de mii. Dar un pic de efort e necesar.

De ce? Pentru că facebook și google sunt niște instrumente care te ajută să atingi potențiali clienți.

Și e normal să coste, e un serviciu. Și ai avantajul transparenței totale, pentru că în online totul e măsurabil.

Influencerii costă, platformele costă, manopera costă, nu face nimeni filantropie pentru profitul altuia.

Sau, poți alege oricând să le știi pe toate, să le faci tu sau fata de la IT și băiatul de la recepție și apoi să te declari nemulțumit că internetul nu face nimic, e bătaie de joc și pierdere de timp.

Cum faci să fie toată cheltuiala eficientă, într-un alt episod.