A fost o discuție iscată zilele trecute pe seama unor cifre raportate de Samsung, pentru o campanie care a și câștigat ceva premiu la Webstock și care a declarat niște rezultate care au aprins destul de serios industria și oamenii care ( încă) mai știu ce și cum se măsoară.

Așadar, Samsung raportează că a avut o campanie cu reach 20 de milioane de oameni. O discuție asemănătoare a avut loc și cu 10 ani în urmă, la o campanie Coca-Cola.

De la ce ne-am aprins?

De la cifre. 20 de milioane reach este o cifra imposibil de atins într-o țară unde, conform statisticii, avem doar 13 milioane de utilizatori la care a ajuns internetul. 13 milioane care reprezintă 94% dintre locuitorii țării, cu vârste cuprinse între 13 și 74 de ani.

Conform worldometer, în octombrie 2022, populația României era de 18.951.432 de locuitori.
Ceea ce este subunitar numărului de 20 de milioane de oameni pe care se presupune că i-a atins campania.

Ce măsurăm, de fapt?

Există confuzii pe tema măsurătorii reachului dintoteauna, încă de la formarea marketingului online și a ceea ce numim noi „digital”. În funcție de obiectiv, reach-ul poate căpăta valori și interpretări diferite.

Dar, în terminologie de specialitate, definim reach-ul ca fiind:

Reach refers to the total number of people who have seen your ad or content. If 100 total people have seen your ad, that means your ad’s reach is 100.

Deci, conform definițiilor date de industrie, nu poți ajunge la un reach de 20 de milioane de oameni într-o țară care are doar 13 milioane de utilizatori de internet.

Dar, nu e doar despre reach!

Am stabilit că reachul se referă la câte persoane, unice, au văzut o reclamă propagadă în mediul online.

Dar mai avem un termen, care ne permite să măsurăm și de câte ori a fost văzută o reclamă online. Și acest termen se numește Impressions.

Impressions refer to the number of times your ad or content has been displayed on a screen. Let’s say that your ad from the previous example popped up on those people’s screens a total of 300 times. That means the number of impressions for that ad is 300.

Numărul impresiilor se poate ridica și la 100 de milioane, dacă reclama este bine făcută, dacă se viralizează, dacă este susținută cu suficient de mulți bani etc.


Apar, mai apoi, declinările de tot felul, în funcție de platformă, de mediul de distribuție, de obiectivele setate.
Reach organic, reach plătit, reach în social media, page views în site, vizitatori unici în site etc.

Ce raportăm?

De obicei, cifrele care ne avantajează pe noi. Dă mai bine să spunem că avem un reach de 20 de milioane de oameni, să împușcăm un premiu și să plecăm cu el fericiți la birou? Dă.

Însă, o raportare cât mai accurate este să spunem care au fost rezultatele raportate la obiective.

„Am avut o campanie care și-a propus să atingă 75% dintre utilizatorii de internet din România și 10% dintre aceștia să interacționeze cu brandul X pe site-ul de campanie”.

Raportarea ar trebui să sune de genul:
”Plecând de la obiectivele propuse, campania a avut un reach de 10 milioane de români, totalizând 28 de milioane de impresii, dintre care 12000000 au fost convertiți în utilizatori unici pe site-ul campaniei”.

Aceasta este o raportare reală, accurate, susținută cu cifre și care nu lasă loc nici unei alte interpretări.


Este necesar să avem o liniaritate și o unitate în ceea ce înseamnă termenii folosiți în raportările de campanii, mai ales în cadrul concursurilor. Să fie clar pentru toată lumea ce măsurăm prin reach, ce măsurăm prin impressions, prin CTR sau CPM.

Apoi, cred că este necesar ca oamenii din spatele brandurilor să verifice informațiile pe care agențiile le scriu în case-uri și în formularele de înscriere în diverse competiții. Teoria celor 4 ochi.

Oameni din spatele brandurilor care să știe exact ce înseamnă fiecare termen scris acolo și să fie asumat 100% de către ei înainte să se dea send mailului de înscriere.

Obiectivele ar trebui să se mute de la cantitate, la calitate. Poate că nu e neapărată nevoie să ajungem la 20 de milioane de oameni de fiecare dată.